ALFA ROMEO MITO

Bir italyanın direksiyonuna geçmediyseniz sizi çok iyi anlıyorum. Çünkü onu ilk gördüğümde sizinle aynı hislere sahiptim. Her kıvrımına ve her çizgisine özenilmiş ama etrafındakilere hiç sıcak bakmıyor. Alfa Romeo 8C’den yola çıkılarak tasarlanan bir model olduğu için, 8C çizgilerini MiTo’da görmek mümkün.

g_080619_ar_mito_31.jpg

Milano ve Torino’nun ilk hecesini alarak kendini bulan Mi.To, tasarım olarak bir hayli küstah. Şişik çamurluklar, hayatımda gördüğüm en güzel arka tasarıma sahip ufak araç. Uzun ve çıtasız kapıları harika.

IMG_3266.jpg

Gel gelelim ön tasarımına, tam bir baykuş. Ön tamponun altında sağ ve solda yer alan lip çıkıntıları da olmasa, gülmekten öleceksiniz. Göz görmeyince gönül katlanıyor, direksiyona geçince bunlar kalmıyor. Zamanla alışıyorsunuz, hoşunuza gidiyor.

IMG_9466_e

2010 yılında Fransa’ya Erasmus’a gittiğimde Paris’te sokak aralarında görmüş, MiTo’yu bambaşka bir algıyla seyretmiştim. Bir kaç ay sonra dönüp direksiyonuna geçeceğim aklıma gelmemişti.

Alfa-Romeo-147-e-Learn-workshop-manual-E-book-20141111173039.jpg

2000’li yıllarla birlikte 147 ve GT ‘ye hayran bir şekilde üniversite yılları geçiyordu. İlk arabam Peugeot 206 Roland Garros’u satmıştım. Erasmus sonrası Mito’yu aldım.

Motorları ufaltıp turbolayıp piyasa sürme dönemi revaçtaydı. 230nm tork ve 155 HP güç kulağa hoş geliyordu, bir de kullanınca hayran kaldım.

IMG_3262.jpg

Henüz 8300km’de aldığım Mito, 2009 Aralık ayında ilk gelen sevkiyattan, ilk sahibi Mazda MX-5 almak için bu aracı takasa vermişti. Alfa Romeo tarihine giriş yapmak ve onu tanımak için belki de en doğru otomobildi Mito. Çünkü kullandığım 32 bin kilometre boyunca sıfır sorun.

IMG_0487.JPG

Google’a alfa romeo yazdıktan 10-15 dakika sonra kendinizi alfa romeo forumlarında buluyorsunuz ve hayırlı olsunların ardından ilk tepki yay-şart.

Alfisti leylek gibi araçları sevmez, full basmasan da tadında basman lazım. Sonra da ince ince detaylarla uğraşıp kendinizi ispat etmeniz gerekir. Aşama aşama otomobili tanıyarak, bir sürü değişiklik yaptım ve keyifle kullandım.

IMG_3327_edited.jpg

İlk yapılan işlemler, yine dönemin hastalığı siyah tavan kaplama, maksat araç cam tavan gibi görünsün. Camlar da filmlendi. Bu tip ufak dokunuşları çok sevince o dönem yurtdışında da bir hayli revaçta olan Alfa Romeo sticker’larını çamurlukların üstüne uyacak şekilde ölçüp biçip uygulamasını yaptık.Üzerinden 8 yıl geçince dönüp bakıyorum da bir araca ne yapılıp ne yapılmaması gerektiğini bu araçta öğrenmişim.

IMG_2089.jpg

Otomobil’in ilk bakımı için Küçükyalı Birmot’a gittiğimde gereksiz yere bujilerin değişmesiyle yetkili servisle işlerin yürümeyeceğini anlayıp, Bostancı Sanayi’nin yolunu tuttuk. Açık mutfakta otomobili keşfediyordum. O kadar keyifli insanlarla tanıştık ki, iyi ki girmişim bu camiaya dedirtti.

IMG_1142_e.jpg

Önce Beyaz bir mitosu olan Fatih ile araca neler yapılabileceğini konuşmaya başladık gece gündüz. Avrupa’daki diğer Mito’lar neler yapmış diye incelemekten gözler yandı.

Sırasını karıştırır dururum, ama cam filmiyle, tavan kaplamayla başlayan modifiye süreci, yay, jant, spacer’la devam ederken. Downpipe, vanalı egzoz ve yazılımla Stage 1 denilen etaba ulaşmıştık.

Fabrika verisi olan 155 hp’yi 180hp civarına çıkarmanın heyecanını yaşarken, aracın limitlerini daha da keşfediyordum. 18’lik türbin jantlara Pirelli P Zero’ları takınca keyfimize diyecek yoktu. İtalya’dan difüzör getirttik. Aynalarını fırçalanmış alüminyum görüntüsüne kavuşturduk.

IMG_3264.jpg

Bazen aklıma geliyor keşke satmasaydım diyorum. Neredeyse 10 sene olmuş ama hala güncelliğini koruyan trafikte kendini belli eden güvenilir bir araçtan neden vazgeçtim diye düşünüyorum. Bir de tam bu yazıyı yazarken mitoyu ilanda görmek ve içler acısı haline üzülmek de cabası.

IMG_1138_e.jpg

Yaptığımız görsel, yazılımsal ve yürüyen değişikliklerini bir kenara bırakıp, Alfa Romeo Mito’nun öncelikle stock halini değerlendirmek istiyorum.

IMG_9486_e.jpg

17 jantlar kararında bir yumuşaklık veriyor. O dönem spor paket adı altında gelen 17 jantları günlük kullanıma uygun, 18’lik alınsa bile kışlık jant olarak saklanası cinsten.

img2113x.jpg

Aracın süspansiyonu ve ses yalıtımı sınıfına göre orta seviyede. Ancak bu araç konfor amacıyla tercih edilecek bir araç değil.

IMG_2078.jpg

Aracın limitleri öyle güzel belirlenmiş ki, turbo bir araç olmasına rağmen hiç bir sapkınlığa meyletmiyor. Mühendisler sınırları çok iyi belirlemişler. Yoldan çıkarmak kolay değil.  155HP’lik versiyonu Fiat Bravo’da daha önce kullanılan T-JET motora sahip ve oldukça sağlam. Üzerinde IHI’nın VL37 modeli fındık kadar bir turbo haliyle kompresyon sırasında zaman kaybı yok.

IMG_2391 2.jpg

1.4 Motor olmasına ve stock olmasına rağme, motorun ilginç bir hırıltısı var, sanki “sen benim tarihimden haberdar mısın bakma piyasaya uyduk, downsize kurbanı olduk” der gibiydi.  145 QV’nin halefi olarak bayrağı devralsa da, hırçın ve atmosferik 145’e göre oldukça yumuşak, ancak verimlilik konusunda dönemin tüm şartlarına uygun.

IMG_2607.jpg

Stock olarak kullandığım dönemde, Şehir içi ortalama 8.2 yakıt tüketiyordum. Şehirdışı kullanımlarımda da 7’nin altına düşürmek pek mümkün olmadı.

boost-gauge.jpg

Hot-hatch diyoruz, dönemin benzerleri arasında seat ibiza cupra’ya polo gti’ya performans olarak ufak farklarla geride kalsa da tasarım anlamında bambaşka bir çizgide.

Peki çeşitli modifikasyonlar yaptıktan sonra araç nasıl hissettirdi?

Yay aracı 35mm basınca ve konforu kaybettirmeden virajlarda bir güven geldi. Ama ne yaparsanız yapın, oturuş pozisyonu Mini Cooper’a göre çok yüksek. Direksiyon ise inanılmaz yumuşak, şehir içi kullanım ve kadınlar için ideal ama biraz viraj kasmak ya da yüksek hızlarda seyretmek isteyenler için güven vermiyor. Dynamic modda direksiyonda çok hafif bir değişim oluyor ama yetmez.

imagegallery-43795-544f66a161f97.jpg

Yayın ardından gelen jant değişiklileri, aracı o kadar gergin bir hale getirdi ki, görsel olarak güzel olmasa çekilecek dert değil. Tepkileri daha hissedilir oldu, bir de direksiyona yapılabilecek bir müdahale olsaydı tadından yenmezdi.

IMG_2600

QV versiyonlarındaki kısa şanzıman muhteşem bir oranla çalışıyor ve sportiflik katıyor. Keşke 155’lik Mito’da da olsa derdim hep. Bir de QV versiyona özendiğim bir diğer nokta siyah tavan kaplaması. Aracın atmosferini değiştiriyor.

2014-alfaromeo-mito-qv-hatchback-25.jpg

Peki downpipe ve egzoz eklentilerinin etkisi nasıl oldu? Yazılım yapmadan önce turbo basıncını artıracağımız için egzoz çıkışını rahatlatmak gerektiğini anladık ve downpipe’la bunu sağladık. Ardından tam vitesin olduğu hizaya gelen kumandalı bir vana koyduk. Orta susturucuyu söktük, son susturucuyu orijinal bıraktık. Vanayı açınca ses kokpitin içinde yankılanıyor ve bu da insanı moda sokuyor. Aslında kendimizi kandırıyoruz. Aracı satmaya yakın vanalı egzozu çıkartıp downpipe sonrası düz boruyla orjinal son susturucusuna bağladık. Psikolojik mi bilmiyorum, aracın gidişine olumlu katkısı olduğunu hissettim. Keşke bu vanalı egzoz işlerine girmeseymişim dedim.

IMG_3266.jpg

Yazılımda yapılan ufak bir basınç değişimiyle aracın performansı ciddi anlamda değişti. Mühendislerin neden aracı bu limitlere çıkarmadığını zamanla anladık. Aracın verdiği tüm tepkilere alışıp ince bir gaz ayarı gerektiriyor.  Alıştıktan sonra dip gaz kullanmak keyifli.

IMG_3268

Aksi takdirde çekiş kontrol sistemini kapatamadığın için hızlanmalarda güç kaybı yaşanabiliyor. Ama 180 HP civarında gücü o setupla almak aracı biraz limitlerine taşımak gibi. Daha fazlası denenmez mi denenir, deneyen de bahsi geçen Fatih. Aracın turbosunu büyüttü, pist için hazırladı. Ben bu kadar sadık kalamadım Mito’ya ve Alfa GT 2.0 JTS’ye geçiş yapmıştım ama çok uzun sürmedi Mazda MX-5’e geçtim.

2014-alfaromeo-mito-qv-hatchback-31.jpg

Tasarım açısından hakiki bir Alfa Romeo, sıradışı, performans olarak zamanın ruhundan geri kalmayan bir araç ama GT V6 performansı ve konforunun rafineliğiyle pek alakası yok. Şirin şehirli hızlı, zaman zaman da şaka arabası olabiliyor. 2009-2012 yılları arasındaki satış performansı ise bir daha olmadı. Mito güzeldir ama piyasada temizini bulmak zor.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s