Ducati Multistrada 950 İncelemesi

Ducati Multistrada 950’yi test etmek için Korlas’a gidip motosikleti aldım. 950’lik Multistrada’yı 1200’den  ayıran özelliklerine odaklanarak anlatacağım. Performans ve tasarımdan vazgeçemiyorsanız, Multistrada 950 muhteşem bir optimum çözüm.

5 senedir Ducati kullanmama rağmen, distribütör tarafından verilen bir motoru ilk defa test ediyorum. Korlas’ın satış ve pazarlama stratejisinde bazı değişiklikler olmuş. Multi testi için gittiğimde Hypermotard’ın servisi ile ilgili de bilgi aldım. Parça fiyatları, işçilik ve yaklaşım geçmişe göre daha iyi.

Multistrada 950’yi  hiç Ducati kullanmamış veya sahibi olmamış potansiyel müşteriler için değerlendirmek gerekirse öncelikle bazı önyargıları sorgulamak gerekir.

Bu önyargılardan ilki İtalyan olması, mekanik veya elektronik problemler. Çizgilerine aşık olduğunuz kadar motordan gelen her sese kulak misafiri olmalısınız. O’na bakımlarında özen göstermelisiniz. Ducati, performans anlamında hep bir adım öteyi zorladığından, dayanıklılık açısından bakımına özen gösterildiği ölçüde ayakta kalabilir.

2013’te Hypermotard 821 ve 2014’te satışına başlanan Monster 821’de 1200’lük Testastretta 11’den yola çıkılarak geliştirilen motor bloğu Multistrada 950’nin oluşumuna da ışık tutuyor.

AR4I2203

821’lik motor bloğu bu süreçte gerek Euro 4 normlarına uyum sağlaması için gerek daha verimli olabilmesi için 939’luk motor bloğuna evrildi. Sözün özü bu motor bloğu ve ona uygun teknik donanımlar 4 yıl geliştirilmiştir. Multistrada 950 motor teknolojisinde ve elektronik altyapısında  sürprizlerle dolu yeni bilinmezlikler olmayacağını umuyorum.

SuperSport_Engine-770x440.jpg

3 yıldır kullandığım 821 motor bloğunun ne şekilde geliştirildiğini ve Multistrada 950’ye nasıl adapte edildiğini test sırasında görebildim. Vites geçişleri yumuşamış, kompresyonda bir alman kadar lineer hale gelmiş. Ride by Wire sisteminin daha akıcı tepkiler verdiğini farkettim.

Diğer bir önyargı ise servis sıklığı, sorunları ve maliyetleri. 950’lik blok ile 821’de olduğu gibi desmo servis aralığı 30 bin km (5 yıl) olarak belirlenmiş. Ayrıca periyodik bakım aralığı da 15 bin km’ye çıkarılmış, bir yıl içerisinde 15 bin km’yi doldurmaması halinde yıllık bakımın (yağ değişimi ve kontrollerin) yapılması gerekiyor. Motorun ilk iki yıl boyuınca garanti kapsamında kalmasını istiyorsanız Türkiye’deki uygulama ise 6000 km’de bir periyodik bakım yapılması şeklinde. Kurdaki artış motorun fiyatını da yedek parça maliyetlerini de arttırıyor. Bundan kaçış yok. Multistrada 939’luk bu motor bloğu üzerinde bir süredir çalışılması ve 821’lik bloktan gelen servis bilgi birikimiyle de servis konusunda kapalı bir kutu değil. Ducati Korlas’ın servis konusunda yaklaşımı da önyargıları kırmak için çabalar cinsten.

Multistrada 950 Teknik Veriler

multi teknik

multi950 power-torque.JPG

Multistrada 950 Tasarımı

Ducati Multistrada’nın tasarımı hakkında konuşmak gerekirse ilk eleştirim, kırmızı tüp şasi ile sunulmuyor olması. 1200’lük versiyonu daha cazip getirmek için pazarlama stratejisi olarak sadece onda sunuluyor olabilir. İleride 950’lik Multi’nin özel bir versiyonunu yapıp onu kırmızı şase ile sunabilirler. Ducati dediğin kırmızı olur, gövdesi kırmızı olmasa da şasisi muhakkak kırmızı olmalı. Bu benim şahsi fikrim.

_G027048-2

Çift maşa olması Ducati hastaları için görsel bir dezavantaj yaratsa da, ufak tefek girilebilecek toprak yollarda daha sağlam bir arka maşa sunabilir. Ayrıca zincir gerginliğini de ayarlamak çift maşa da daha kolay oluyor.

2-PERFORMANCE_19-770x440
Multistrada 950 Enduro Pakedi ve Tel Jant Eklentisiyle

Bir başka tasarım konusunda eleştirim, jantları şase renginde bir jant kombinasyonu tercih edilmiş, ama keşke jantlar siyah, şase de kırmızı olsaydı diyorum. 950’lik Multi için tubeless lastik ile kullanılabilecek tel jant opsiyonu yurtdışında sunuluyor. Enduro pakediyle gelmiyor tel jant yanlış anlaşılmasın, yukarıda fotoğrafı görülen model fuar için hazırlanmış tam aksesuarlı olanı.

4 pack

Kullanıcılar bunu dışarıdan da temin edebiliyor ama 2350 $’lık bir fiyatı var. Motora böyle bir eklenti yapılana kadar 950’lik yerine 1200’lük düşünülebilir. Enduro aksesuarları ve tel jant ile harika bir tasarım olabilirmiş.

Multistrada-1200-Enduro-Pro-MY18-Sand-04-Slider-Gallery-1920x1080
Multi Enduro (1200)

Tasarım konusunda bir diğer eleştirim ise halojen farlar, 1200’ün led farları ve diğer rakiplerin benzer led far donanımları keşke 950’de bu tür donanım olsa dedirtiyor. Uzun yolda farınız patlarsa halojen farları rahatlıkla değiştirebilirsiniz.

2015-ducati-multistrada-1200-front-view
Multistrada 1200 Led Farları

Ducati’nin en güçlü yanı olan tasarımını bu denli eleştirmem sizi şaşırtmasın bunun sebebi Ducati’nin bunları zaten yapabiliyor olması ve bizleri alıştırmasıdır. Ducati dediğin her yerini alanında en iyisi olan ekipmanlarla donatır. 1200S ve Multi Enduro’nun şıklığına bir giriş seviyesi olarak 950’yi maliyetini düşürmek ve daha geniş bir kitleye sunmak için maksatlı tasarruflardır.

CzNE-LcXUAUwhOz

Özetle mevcut şartları değiştiremeyeceğime göre Kırmızı olanını Enduro pakediyle tercih ederdim. Diğer paket seçenekleri ise aşağıda detaylarıyle görülebilir. Türkiye’ye hazır olarak gelen motosikletlerin hangileri olacağını bilemiyoruz, distribütörün pazar talebine bakarak yapacağı ithalata bağlı.

touring sport

enduro urban

Motosikleti inceleyen Rahmi Barutçu’nun görüşlerini aşağıdaki videodan izleyebilirsiniz.

Multistrada 950 Teknolojisi

Gerek tasarımında gerekse teknolojisinde Ducati’yi rakipleriyle karşılaştıramıyorum. Rakiplerini tanımlamakta zorlanıyorum. Tasarımda tek rakibinin kendi üstleri olduğunu düşündüğümden onları baz alarak bazı farkları sıraladım. Teknoloji olarak incelerken de yine 1200’den alıştığımız donanımlarla karşılaştırarak farkları söylemekte yarar var.

MTS1200S
Multistrada 1200

Süspansiyon incelendiğinde Önde KYB arkada Sachs ayarlanabilir amortisörler var. Bir önceki nesil Multistrada ve yeni nesil Multistrada’da daha da geliştirilen Skyhook adaptif süspansiyonun olmaması bir dezavantaj olabilir.

1_578_872_0_100_http___cdni.autocarindia.com_ExtraImages_20170601115237_11-MULTISTRADA-950-STATIC_1

Kullanırken virajlarda bir eksikliğini hissetmedim, viraj kabiliyeti muhteşem ancak Skyhook olsa 200km gibi yüksek hızlara çıktığınızda ön tarafın biraz daha stabil  olması ve daha konforlu bir sürüş verebilirdi.

 

030915-2015-ducati-multistrada-1200-dvt_Skyhook-584x633
Multistrada 1200’deki Skyhook Adaptif Süspansiyon Sistemi

 

ABS ve çekiş kontrol teknolojisi Monster ve Hypermotard’dan alıştığımız sistem. 3 Kademeli ABS, ve 8 kademeli Çekiş kontrol sistemi, 4 ayrı sürüş moduyla sunulabiliyor. Bu sürüş modları kendi içerisinde kademeleri değiştirilerek kullanılabiliyor. Yalnız yine Multi 1200’e baktığınızda yeni nesil abs ve çekiş kontrolün viraj açı sensörleriyle birlikte sunulduğunu görüyorsunuz. (Cornering ABS ve Lean Angle Traction Control)

img_7711

Ducatilerin pek çok modelinde kaydırmalı debriyajın standart olduğunu unutmamak lazım. Rakipleri ile karşılaştırdığınızda çoğunda bu özelliği göremeyebilirsiniz. Performanslı kullanımlarda ciddi faydasını göreceğiniz kaydırmalı debriyaj Multi 950’de de bulunuyor.

img_7713

Multistrada’nın LCD ekranı barındırdığı bilgiler itibariyle yeterli ve rahat anlaşılırken, LED renkli ekran olması daha keyifli olabilirdi. Yine maliyet odaklı bir yaklaşım olduğunu düşünüyorum.

Multistrada 950 Motoru

Hypermotard 821 kullandığım için açık konuşayım. Multi 950’den pek ümitli değildim. Hızı, ivmelenmeyi hissettirmeyeceğini düşünüyordum. Bu konuda çok şaşırttı beni. Gaz tepkisini her modda çok sevdim. Trafikte az gaz vererek dur kalk yaptığınızda dahi çok rahat kontrol edebiliyorsunuz. Motosiklet gerek trafikte gerekse performanslı kullanımda beklediğimden çok daha az ısınıyor. Bazı detayların iyileştirildiği ve sorunsuzluğa dair iyi bir işaret.

img_7715

Performanslı kullanımda gazı bıraktığınızda motor kompresyon uygularken yığılma yaşanmıyor ve dengeli bir şekilde devir düşüyor. Artçılı kullanımlar için çok ciddi bir avantaj. 20 Litrelik deposuyla uzun seyahatler yapabilirken, şehir içi 6,0lt/100km, uzunyolda 5,1lt/100km’lik bir tüketim değeri var. Ben test boyunca karma tüketimle 5,8’lik bir değer yakaladım. Artçılı, yüklü, 5000km sürecek bir yurtdışı seyahati yapsam buna benzer değerleri yakalayabileceğimi öngörüyorum.

Motopixel TV tarafından yapılan Multistrada 950 İncelemesi’ni izleyebilirsiniz.

 

DVT – Ducati Variable Timing

Bu özellik motorun karakterini çok iyi anlatıyor. Hem performanslı hem de yumuşak bir sürüşü sağlamaya yarayan bu özellik, egzoz valflerinin kullanım tipine göre farklı şekillerde açılıp kapanması üzerine kurulu. Ducati 1200’den yavru Multi’ye miras en güzel özellik.

Hyperdan ağırlığı daha fazla olduğu için hızı ve ivmelenmeyi hissedemeyeceğimi düşünürken hesaba katmadığım bir şey varmış. Onu da test sırasında farkettim. Muhteşem bir hava emiş sesi. Motosiklet üzerinden egzoz olmasa dahi sizi gazlamaya iten, 5000-6000rpm’de  gaza birden yüklendiğinizde gelen bu emiş sesi sizi sürekli gazlamaya itiyor. Termignoni’nin Multi 950 için yaptığı egzozun sesini aşağıdaki videodan izleyebilirsiniz.

Kuru ağırlığı 205 kg iken ıslak ağırlığı 230kg. Kağıt üzerinde keşke daha hafif olsa diye düşünsem de. Gerek sele yükseliği gerekse ergonomisi sebebiyle ağırlığı kullanım anlamında beni hiç zorlamadı. Kullandığım Ducati’ler arasında yan ayağı en rahat açılan motosiklet olabilir. Ön camı tek elle rahatlıkla ayarlanabiliyor. Sele konforu muazzam.

AR4I2221.jpg

Hidrolik debriyaj olmasını isterdim ancak debriyajı Hypermotard’dan sonra pamuk gibi. Isıtmalı elcik yok. Eklenebilecek bir özellik olabilir ancak ben internette bulamadım.

Peki Multistrada kime hitap ediyor?

Bu makinayı alacaksanız gönlünüzde Ducati’nin yatması gerek. Motosiklete tasarım öncelikli yaklaşmanız gerek. En az 2-3 yıl 600cc ve civarı motosiklet tecrübeniz varsa Ducati ile tanışma modeliniz olabilir. Ducati Monster ile uzun zaman geçirdiyseniz ve artık artçılı sürüşler yapmak istiyorsanız, düşünebilirsiniz. Türkiye motosiklet piyasasının koşulları itibariyle fiyatına bir yorum yapamayacağım. Ayrıca Multistrada 1200’ü pahallı ve tecrübesine göre fazla performanslı bulanların da öncelikli olarak tercih edebilecekleri bir model 950.

img_7720

Uygun fiyatlı Ducati’lerin bir basamak üzerinde konumlandırıldığını görüyoruz. Hypermotard 939 ile neredeyse aynı fiyatlarda. Monster 797 11,000 EUR, Scrambler Icon 11,500 EUR, Monster 821 – 14.300 EUR, Multistrada 950 – 15.300 EUR.

2017-Ducati-Multistrada-950b.jpg

Multistrada 1200 – 21.800EUR iken Multistrada 1200S 24.800 EUR. Multi Enduro ise 28.500 EUR. Tasarım ve teknolojik donanım konusunda yer yer karşılaştırdığım Multi’nin esas 1200 motor bloğuna sahip modeliyle 6.500 – 13.200 EUR’luk bir fark var. Multi Enduro parasına neredeyse iki tane Multi 950 alabiliyorsunuz.

Multistrada-950-MY18-Red-02-Slider-Gallery-1920x1080.jpg

950 gayet güzel planlanmış, özellikle Avrupa pazarı için oldukça iyi dizayn edilmiş. Maliyet kalemleri doğru noktalarda kısılmış, motor ve teknoloji açısından da güvenilir yollarla ilerlenmiş bir model olarak benim beğenimi kazandı. Fiyat performans açısından oldukça mantıklı.

img_7716

Tabi fiyat performansa bakıldığında, 950 alacağımıza ikinci el bir eski kasa 1200 alalım demek de elbette mantıklı, veya eldeki eski kasa multiyi fazla para harcamadan yenilemek de mümkün. İşte bu müşteri kitlesi için  Multi’yi kendi rakibi olan 1200’lük blok ile karşılaştırdım. Ducati’nin şuana kadar yaptığın en optimum ve mantıklı araç olmuş diyebilirim.

Rakipleri

KTM 1090 ADV, MT9 Tracer, Triumph Tiger, Honda Crossrunner, BMW F850 GS, Kawasaki Versys 1000 diyebilirim. Bunların arasından sadece KTM 1090 ADV’yi detaylı olarak inceledim. Performans ve rafine bir sürüş keyfi adına Multistrada 950’nin bu modelden daha başarılı olduğunu söyleyebilirim. Ancak Multistrada 950’nin donanım itibariyle KTM 1090 ADV’nin R versiyonuna offroad anlamında verebilecek bir cevabı yok.

ducati-multistrada-950-vs-ktm-1090-adv79.jpg

Ben olsam Honda Africa Twin ile karşılaştırmam. Fiyat olarak aynı segmentte olsa da bambaşka iki dünyanın motorları. Vaadettikleri şeyler bambaşka, müşteri kitlesinin sadece bir kısmı  kesişiyor. Africa Twin alıp araziye girmeyecek, uzun macera turları yapmayacaksam elbette daha yol odaklı bir makine tercih etmek mantıklı olabilir.

BMW F850 GS’in yeni kullanım dinamiklerinin ne kadar değiştiğini tahmin edemesem de Connectivity özelliği olan LED ekranı, Multistrada 950’yi zorlayabilecek alanlarından bir tanesi.

bmw-f850gs-teaser_827x510_81509708366.jpg

Görüldüğü gibi Multistrada 950 rakipleri arasında en çok offroad kullanım özellikleriyle sıkıştırılabiliyor. Diğer modellerin tamamını incelemediğim için rakipler ile ilgili ayrıntılı bir görüş bildirmem yanlış olur. Yamaha MT09 oldukça sıkı bir rakibiyken kaydırmalı debriyajının bulunmadığını ayrıca aksesuar olarak alınıp eklenebileceğini not düşelim.

Jamie Robinson’ın Tayland’da yaptığı uzun yolculuğun sonunda Multistrada 950 ile ilgili inceleme videosuna ulaşabilirsiniz.

Bahsi geçen Tayland Yolculuğuna aşağıdan ulaşabilirsiniz. Belgesel kıvamında keyifle izlemeniz dileğiyle.

 

Özetle

Ben olsam Ducati Multistrada 950’yi alır mıyım? Multistrada 950’yi tercih etme sebebim ekonomik olabilir. Aldığım zaman da Multi 1200S ve Multi Enduro’nun barındırdığı bazı özellikler hep aklımı çelecek. Artçılı ve uzun yol makinası arayışında olduğunuz zaman, güvenilirlik ve yumuşaklık bir adım daha ön plana çıkıyor. Mantıkla hareket etmeye başlıyorsunuz, performanstan ve görsellikten uzaklaşabiliyorsunuz. Bu noktada rakipler aklınızı çelebilir. Ancak performans ve tasarımdan vazgeçemiyorsanız, Multistrada 950 muhteşem bir optimum çözüm.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s