1982’de Tek Başına Dünya Turu Yapan: Elspeth Beard

Elspeth Beard’ın hikayesini okudukça etkilendik. İnternetin, GPS’in cep telefonunun olmadığı dönemde, dünya turunu motosikletli bir kadın olarak tek başına gerçekleştirmesi, herkes için motivasyon kaynağı olabilir. Bu sebeple BMW Motorrad’ın Blog sayfasında yer alan hikayeyi ve ropörtajı Türkçe çevirisiyle sizlere sunuyoruz. Keyifle okumanız dileğiyle.

“1982 yılında yola çıkarken, bunun bir kitaba dönüşebileceğini asla hayal edemezdim.” 1984 yılında eve döndüğünde günlüklerini, ses kayıtlarını ve fotoğraflarını bir dolaba koydu ve orada 30 yıldan fazla kaldı. Ta ki 2008 yılında BMW Motorrad için bir ropörtaj gerçekleştirilene kadar. Gazeteci Paul Blezard sayesinde Elspeth’in hikayesi yavaş yavaş yayılmaya başladı.

2014 yılında Hollywood’dan bir ajans, Elspeth ile temasa geçti. Ajans internette makaleyi buldu ve onun hakkında bir film yapmak için hikayesinin haklarını satın alma konusuna ilgi duyduğunu ifade etti. Elspeth: “Çeşitli senarist ve yapımcıyla görüştükten sonra, bir kitap fikrinin ilk mantıklı adım olduğuna karar verdim.”

els16

1980 yılında Elspeth Beard, 1974 model bir BMW R60/6 Boxer’ı 900 Pound’a almıştı. 2 yılda 16 bin kilometre yol yapmış, İrlanda ve İskoçya’nın yanı sıra Avrupa kıtasında pek çok ülkeyi gezmişti. Chelsea College of Arts’ta mimarlık eğitimi alan Elspeth o sırada Alex’le tanıştı, Alex’le iki yıl birlikte olduktan sonra Alex, ilişkiyi mutfak masasındaki bir mektupla bitirdi.

els17.png

Kalbi kırıktı ve okula odaklanamıyordu, bir ara vermek istedi. Yaz aylarında haftanın 7 günü çalışarak biriktirdiği 2500 Pound ile yola çıkmaya karar verdi. Motosikletini New York’a gönderdi ve bir uçak bileti alıp New York’tan yolculuğuna başladı.New York’tan Kanada’ya oradan da Meksika’ya kadar sürdü. Los Angeles’tan motosikletiyle Sydney’e gidecek olan bir gemiye bindi.

Sydney’de profesyonel bir deneyim edinmek ve para kazanmak için bir mimarlık ofisinde çalıştı. Yolculuğuna devam etmeden önce, haftalarca uğraşıp kendi başına alüminyum levhalardan motosiklet çantaları yaptı. Avustralya’da bir toprak yolda ilk büyük kazasını geçirdi. Ciddi bir sarsıntı geçirmesine rağmen şans eseri kırığı yoktu.

nul-23
Nullabor Plaint

Bu kaza onu sarsmış ancak cesaretini kırmamıştı, iki hafta boyunca hastanede kaldı. Hemen ardından Avustralya’nın doğu kıyısından başlayarak kuzeye doğru sürdü.Ayers Kayası’na ve  Nullabor’a ulaştıktan sonra, batı kıyısında Perth’e geri döndü.

Sunset at Ayers Rock
Ayers Kayası

Orada, BMW’sini Singapur’a giden bir gemiye yükledi ve motosiklet denizdeyken Endonezya’yı araştırmaya koyuldu.Singapur’da, eşyalarının tamamı, pasaportu, vizesi, motosiklet için kayıt ve sevkiyat belgeleri çalındı. Çalınan evrakların yenilerini alabilmek için altı hafta daha Endonezya’da beklemek zorunda kaldı. Sonra Malezya, Tayland ve Bangkok’a, oradan da Chiang Mai’ye ve Golden Triangle’a gitti.

els13

İkinci önemli kaza, sürüş esnasında gerçekleşti. Kamyonun arkasından çıkan bir köpek Elspeth’in önüne atladı. Elspeth küçük sıyrıklarla kazayı atlattıktan sonra bir kaç gün kazada bahçesine düştüğü ailenin misafiri oldu. “Bir kelime İngilizce bilmiyorlardı ben de Tai dilini bilmiyordum. Ancak işaret diliyle sayesinde anlaştık.”

Hindistan’a vardıktan sonra Kalküta’ya ve Katmandu’ya gitti. İki yıl sonra ilk kez, onu görmek için İngiltere’den uçan anne babasıyla bir araya geldi. Elspeth’i çok zayıflamış gören ailesi şok oldu.

Katar’da, Beard başka bir BMW Boxer kullanan bir Hollandalı ile tanıştı ve onunla birlikte Avrupa’ya geri döndü.

els9

Hindistan’dan ayrılmak gerçek bir kabustu. Amritsar’daki Sihlerin Altın Tapınağı fırtınada yıkılmıştı. Hindistan Başbakanı Indira Gandhi öldürülmüştü. Tüm Punjab bölgesi tamamen kapatılmıştı ve girmek için özel bir izin gerekiyordu. Pakistan üzerinden batıya giden tek açık yol, Punjab’tan geçiyordu. Fakat Yeni Delhi’deki Hint makamları henüz gerekli izinleri düzenlemeyi başaramamıştı.

els8

Bu geçişi yapmaya çalışan yolcular haftalarca beklediler. Elspeth’in sabrı tükendi ve sınırdan geçti. Herhangi bir barikatta durmadı. Resmi bir geçit olmadığından, sınır muhafızları gerekli evrağın neye benzeyeceğini bile bilmiyorlardı. Elspeth nihayet Pakistan sınırından geçti ve rahat bir nefes aldı.

els7

Pakistan üzerinden güvenli bir şekilde geçtikten sonra Elspeth Beard ve Hollandalı arkadaşı Robert ile İran’a vardı. Ülkeyi geçmek için kendlerine verilen vize sadece 7 günlüktü. Elspeth, bu sırada hepatit yüzünden çok zayıflamıştı, motosikletin üzerinde uzun süre duramıyordu. Yağ keçesinde bir sızıntı nedeniyle, arka freni bozulmuştu ve bir yayı eksik olduğundan şanzıman artık çalışmıyordu. Aksilikler üst üste geliyordu.

els20

Elspeth’in kaskı takmadan önce saçlarını bir türban ile topluyordu. Onu motosikleti ile görenler erkek sanıyordu.Elspeth ve arkadaşı, İran vizelerinin sona ermesine birkaç saat kala Türk sınırına ulaştı. Elspeth Beard, fiziksel olarak toparlanmak ve motorunu onarmak için Türkiye’nin doğu kesiminde biraz zaman geçirdi. İngiltere’den 65 kg ağırlığında güçlü ve sağlıklı bir kadın olarak ayrılan Elspeth, Türkiye’ye ulaştığında sadece 41 kiloydu.

els1

3 yıl sonra, Londra’ya, geri döndüğünde 56.000 kilometre yapmıştı. Motosikletini parçalara ayırdı ve tamir edip tekrar bir araya getirdi.

els5

Elspeth Beard üniversiteye geri dönüp okuduğu mimarlık bölümünü bitirdi. 7 yıl boyunca Viktorya dönemi Munstead’deki su kulesini benzersiz bir konut haline dönüştürdü. Tam gün çalışıp aynı zamanda oğlunu yalnız başına yetiştirdi. Elspeth Beard’ın yaptığı mimari işleri kendi sitesinden görebilirsiniz.

wt_set2
Munstead Water Tower

Birçok ödül kazanan kendi mimarlık firmasını kurdu. Çalışmaları bir çok  televizyon programında ve dergide yer aldı. Yolculuğu hakkında Hollywood’da bir film çekilmesi bekleniliyor.

els6

1980’lerde maceraya atılmak nasıl birşeydi?

O zamanlar dünya gözüme daha büyük görünüyordu. Çünkü seyahat etmeyi umduğunuz ülkeler hakkında bir şeyler bulmak kolay değildi. Sanki dünyanın bir ucundaki kıyısına doğru ilerliyormuşum gibi hissettim. Sadece bazı ülkeler hakkında belli belirsiz haritalar vardı ve bazı ülkelerde henüz haritalar bile yoktu.

els14

Arkadaşların o dönemde senin ne yaptığını algılayabilmişler miydi?

Çevremdekilerin çoğu bunu anlayamadı. Tüm arkadaşlarım çılgın olduğumu düşündüler ve en fazla üç ay içinde döneceğimi düşündüm. Annem yolculuğuma engel olmak için her şeyi denedi. Anlayamadı. Son olarak evlatlıktan reddetmekle  tehdit etti.

Avustralya’da, neden alüminyum yan çantaları taktınız?
Soft yan çantalar ve sırt çantam Avustralya’ya kadar işimi gördü. Ancak, soyulma riskinin daha fazla olduğu ülkelerde kilitlenebilir bir şey taşımam gerektiği açıktı. Sydney’de alüminyum panellerden top case ve yan çantaları kendim birleştirdim. Hoş görünmüyorlardı belki ama iş görüyorlardı ve onarımı kolaydı. Birkaç kaza atlatmama rağmen, çantaları onararak yola devam edebildim.

els11.PNG

BMW R60/6’ın bakımlarını düzenli olarak yapabiliyor muydun?

Mekanik konusunda iyiyim her 3000 kilometrede yağ değiştirdim ve R 60/6’ya olağanüstü baktım. Çünkü beni tekrar eve götürecek olan oydu. Hatta zaman zaman kendime baktığımdan daha çok zamanı motosiklete harcadım. Konaklama ararken motosikleti güvenli bir şekilde park edeceğim bir yer, rahat bir yatak ve sıcak bir duştan daha önemliydi.

els22.PNG

Ve 30 yıl sonra hala çalışıyor mu?

Evet, geçen yıl bir denedim, 18 yıldır yatıyordu, garajın dışına çıkardım, yağ değişimini yaptım, yeni bir akü taktım, karbüratörü temizledim, marşa bastım ve üçüncü denemede çalıştı. Bunu birçok motosikletten bekleyemezsiniz.

els25

Bu yolculukta kendiniz hakkında ne öğrendiniz?

Yolculuğumda, çözülemeyen hiçbir problem olmadığını gördüm. Bazı problemleri çözmek için başka yaklaşımların gerekli olduğunu öğrendim. Bir sınıra vardığımda sınır muhafızı bana geçmeme izin vermediğinde, çadırımı kurup vardiyası bitene kadar bekleyip, ardından orda olmadığında sınırdan geçebilirim.

els18

Yolculuk sizi değiştirdi diyebilir misiniz?

Kesinlikle. Yolculuk hayatımı tamamen değiştirdi. Yola çıkmadan önce saf ve öz güvensizdim. Döndüğümde olgunlaşmıştım. Kendim ve dünya hakkında çok şey öğrendim.

els10.PNG

Diğer maceraperestlere ne tür bir öneri verebilirsin?

Kalkın ve yola çıkın. Ve çok fazla planlama yapmayın. Fazla planlarsanız, vazgeçmek için 10 tane neden bulabilirsiniz. Hareket halindeyken, olağanüstü insanlarla tanışıyorsunuz ve harika yerler görüyorsunuz, bu da tüm korku ve endişelerinizi yok ediyor.

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s