BMW R1200 GS İNCELEMESİ

Sabahtan, BMW R1200GS’i Borusan Ataşehir’den Riva’ya kısa bir sürüş için teste aldım. Önyargılarla geldim, konfor adına motosiklete dair köklerden uzaklaşıldığını düşünüyordum. Motoru teste açmak zor bir iş değil ancak motosiklet üzerine kalitenin hangi detaylarda gizli olduğunu sohbetle ortaya koyabilmek, bir beceri. Gerek test öncesi bilgilendirmeler, gerekse test sonrası aktardığı teknik detaylar için Melih Ünver’e teşekkür ederim.

Processed with VSCO with f2 preset

Motosikletin ayarlarının nasıl değiştiğini öğrendikten sonra yola çıkıyorum. Daha ilk saniyeden, ne kadar rahat kontrol edilen bir motor olduğu belli. Boş ağırlığı (tüm sıvılar dahil, yakıt depozu en az 90% dolu) 244 kg olan bir motorun kendini hafif hissettirmesi önyargılarımı sarsıyor. Ama kararlıyım bu motordan etkilenmeyeceğim.

Processed with VSCO with f2 preset

Otoyola bağlanırken ilk 270 derecelik virajdaki kararlılığını görünce yine şaşkınlık içerisindeyim. Viraj içerisinde bile konforlu, kontra vermeyi kesseniz bile motor doğrulup viraj dışına çıkmayacak gibi gidiyor.

Elbette bu dengeyi sağlayan süspansiyon ve motorun konumlanışı, gücü sağlayan ise Boxer motor bloğu, 2017 R1200 serisinde şanzımanın tamamen yenilendiğini öğreniyorum. (Daha geniş dişliler, yeni vites tamburu, yeni şaft çıkış rulmanı…) Geçmiş modellerdeki gibi ilk vitese geçiş o kadar gürültülü ve sert değil. Motosiklet kullanma zevkini izole ettiği konusunda gelen eleştirilere bir alternatif niteliğinde R Nine T Urban GS modeli var (R80GS’in köklerinden gelen günümüzdeki karşılığı.) Bu motorda paralever mevcut ancak ön tarafta telelever yok sadece gidon amortisörü bulunuyor.  R80GS ile ilgili çok güzel bir hikaye oluşturmuşlar aşağıdan izleyebilirsiniz.

Daha önce yaptığımız BMW R Nine T İNCELEMESİ’ne buradan ulaşabilirsiniz.

Kaydırmalı Debriyaj (Slipper Clutch ) var. BMW amiral gemisine elinden ne geliyorsa eklemiş. 125 NM torku olan bir makineyle vites düşürürken arkanın kitlenmesini istemiyorum. Yola devam ederken süspansiyon ve sürüş modunu “Dinamik” olarak seçtiğimde gaz kolunun tepkilerini daha net hissediyorum, ancak konfor hala aynı. Bu ana kadar 6 bin devri çok geçmemiştim, Biraz daha üst sınırlara yaklaşıyorum, nihayet keyifli denebilecek bir motor homurtusu duyabiliyorum. Bu yüzden hoş Akrapoviç egzozlar ile alınabilir, uzun yolda kulağı yorar mı orası başka bir tartışma konusu.

Processed with VSCO with f2 preset

Frenlerini denemek için sert şekilde fren yapıyorum, hiç öne yığılma hissetmiyorum, bu cüsse ve yine nasıl olur  sorusu aklımda. Sürüşten keyif alırken ve kendimi güvende hissederken bir yandan da araştırmak üzere sorularımı biriktiriyorum. Riva yoluna saptıktan sonra araçların arasından manevra yaparak yolumu açıyorum. Manevralarda uzun süredir motoru kullanıyormuş gibi rahatım. Dar ve dik virajları düşük hızlarda çok rahat dönebiliyorum. Tel jant olmasına rağmen, tubeless lastikler var.

Processed with VSCO with f2 preset

Riva biraz kolay bir rota, uzun virajları nispeten fena olmayan asfaltıyla test için biçilmiş kaftan. Elbette GS’i bu rotaya sıkıştırmak ve sadece yolda test etmek, beklentileriniz ve motosikletin sunduklarını görebilmek açısından yetersiz kalır. Önüm açılıyor ve tempoyu bir nebze arttırıyorum, virajlara o kadar net ve istediğim gibi giriyorum ki kendimi OMM eğitimindeymiş gibi hissediyorum. Gaz dozajı, gaz kolunun turu oldukça uzun olmasına rağmen gaz tepkisi hiç fena değil, gücü geniş bir banda dağıtmışlar. Alt devirleri çok başarılı olan GS’in, üst devirlerini daha çok sevdim. Gerçi bu motor, performanstan alınan keyiften ziyade, yola odaklanmanızı sağlıyor. Yola odaklandıkça da doğru çizgiyi çok iyi planlayabiliyorsunuz. Bu da agresiften ziyade akıcı bir sürüşten keyif almanıza teşvik ediyor.

mz3 coupe

BMW Z3 M Coupé veya Mazda Miata nasıl bir mühendis otomobili olduğunu yol tutuşuyla kanıtlıyorsa, R1200 GS’te de tüm dinamiklerinin bir mühendislik mirasının üzerine inşa edildiğini hissedebiliyorsunuz. BMW 7 serisinin sunduğu konforu, performans dinamikleriyle bir motosiklette vücut bulması.

CFAA9721

Teknik olarak süspaniyonu anlayıp öğrenmek ve tepkilerine alışmak başlı başına bir iş. Alışılmış bir motosiklet kurgusunda değil. Altınızda mekanizma, sizin yoldan aldığınız darbelere karşılıklar veriyor. Telelever bu test öncesinde önyargılarımı oluşturan en büyük unsurken, Paralever ile birlikte çalışma prensibini iyi anlayınca hayran kalmamak elde değil. Fren yaptığımda motorun yığılmasını engelleyen, veya bozuk yolda omurlarıma giden darbeleri kesen Paralever başka hiçbir motosiklette gördüğüm bir teknoloji değil. Şematik anlatımını aşağıdaki videodan takip edebilirsiniz.

Ayrıca Dynamic ESA ile otomatik olarak süspaniyonun tepkilerini değiştirdiğini fark edebiliyorsunuz. Dynamic ESA, yol koşullarındaki değişimlerin, amortisörlerdeki sensörler tarafından algılanıp, anında süspansiyon sertlik ayarının yapılmasını sağlıyor . Ayrıca Motosiklete iki kişi bindiniz diyelim, Motosiklet yüküne göre süspansiyon ayarını kendisi yapıyor. Tatile gidiyorsunuz ve çantalarınızı yüklediniz yine yüke göre otomatik ayar yapabiliyor. Bu yük ayarlarını KTM 1290 Adventure S modelinde ekrandan görüntüleyip kendiniz yapabiliyordunuz. BMW R1200GS’te teknolojiye ve mekaniğe meraklı değilseniz, en pahalısı en iyisidir mantığıyla konuya yaklaşıyorsanız, bu bütün süspansiyon ayarları size birer sihir gibi gelebilir. Aşağıda Dynamic ESA’yı BMW Motorrad’ın R1200’den sorumlu ürün müdürünün anlatımıyla izleyebilirsiniz.

Sele Yüksekliğine gelecek olursak, 85cm olduğuna inanamadım. Motorun üzerindeyken iki ayağım da çok rahat yere basabiliyor. Yokuşta motoru yan ayaktan almakta ise çok zorlanmadım. Beni en çok şaşırtan rahat kullanımı oldu, bir bütçe kısıtı yoksa, işletme maliyetlerine çok takılmıyorsanız, günlük kullanıma bile ideal. İster uzun yolculuklara çıkın, isterseniz rotanız üzerindeki bozuk yollara girin yapın. Ancak off-road yapmak için bu makinaları araziye sokmak bana çok mantıklı gelmiyor. Hafif ve kabiliyetli düşük hacimli motorlarla arazide yapabileceklerinizin sınırları çok yüksek.

BMW R1200GS için BMW Motorrad’ın eklediği GS Ruhu diye bir video var. Sanki video GS’in ruhu yok diyenlere bir cevap niteliğinde vurguladığı konu ise sürücülerinin peşinde olduğu macera.

Bu videodan şu çıkmasın, GS olmadan dünya turu yapılmaz, ya da uzaklara gidilmez, macera için GS şart… “Zen and the art of motorcycle maintenance” kitabından hareketle yolculuğa bir materyalizm eleştirisi ile yaklaşmak gerektiğini düşünüyorum. Herhangi bir vasıtayla hatta belki yaya olarak da maceraya atılabilirsiniz.

Processed with VSCO with f2 preset

BMW R1200GS’te en çok sevdiğim şey, güvenlik ve konfor oldu. Bu fiyatları bu ülke koşulları içinde herhangi bir motosiklete vermek çok mantıklı değil. Bunu söylediğim zaman herhangi bir motosikletten bahsetmiyoruz diye itiraz edebilirsiniz. Ülke içi veya ülke dışı 10-15 günlük turlarda artçınızla birlikte kiralamak bana daha mantıklı geliyor.

AOAE8611

Motosiklet serüveni tamamen mantıkla bağdaşan bir şey değil. Robert Pirsig’in anlatmaya çalıştığı gibi “değerleri” sorgulayarak motosiklete yaklaşmak bu serüvenin ilk adımı. BMW R1200GS’i aldığınız zaman ve makinaya teknik olarak çok hakim olmayabilirsiniz. Onunla ufkunuzu açacak yollar yapmasanıza gerek de olmayabilir. Makinenin yıllarca yarattığı stereotiplerle sizi macera ile bağdaştırarak bir keyif hissettirebilir. Bu makinaya hükmetmek kolay ancak hakkını vermek zor.

Snobluğuna ve fiyatına takılmadan, mekanikle ilişki kurmaya çalıştıkça saygı duyulacak bir motosiklet olduğunu düşünüyorum. Kendine sınıf yaratmış ve buradan rakipsiz olarak sıyrılmış. Bu rakipsizlikte KTM 1290 ADV S’in beklentilere göre çok güzel bir alternatif olabileceğini düşünüyorum. Fiyat performans açısından bakıldığında süspansiyon özelliklerinin belirleyici olacağı bir karşılaştırmada R1200GS’in rakipsiz olduğunu düşünüyorum.

KTM 1290 Super Adventure S incelememizi okumak için tıklayınız.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s