Balkan Turu Hazırlıkları

2013 model Ducati Hypermotard 821 ile gerçekleştirdiğim Balkan turuna nasıl hazırlandık onu anlattım. Önümüzdeki gezileriniz için bir fikir verip, kontrol listesi oluşturabilir.

01

-YOL ÖNCESİ EĞİTİM
Yol öncesinde OMM ile bir Roadcraft yapıp eksikleri hatırladım. Yola çıkmadan en temizi Road eğitimi almak, bir de motor servisten çıktıktan sonra 1000 km kadar sürüp eksiklerini kontrol ettim.

-LASTİK SEÇİMİ
Yapacağınız toplam kilometre ve yol yapısına göre lastik tercih etmeniz önem taşıyor. Yarı ömrünü yemiş bir lastikle bu yola çıkmayınız. Lastik seçimim için üç seçeneğim vardı. Pirelli Diablo Rosso III, Pirelli Scorpion Trail II, Pirelli MT60RS 5bin KM’lik yol için bu lastiklerin hepsi iş yaparmış, ben biraz daha döndükten sonra da yol yapabilmek için payımın kalması için Scorpion Trail II’yi seçmiştim, mahçup etmedi.

07

1000 km kadar kullanıp öyle yola çıktım tepkileri Diablo Rosso II’den ve MT60RS’ten biraz daha farklı, iyi tutan bir asfalt yoksa sert tepkilerde Araç çekiş kontrol sistemi devreye alabiliyor. Bu sebeple her zaman kullandığınız bir lastiği alıp yola çıkmıyorsanız, kendinize en azından bir 500 km alışmak için pay bırakın, fren mesafelerinizden emin olun. Scorpion Trail II ile ilgili fikrim, bundan çok iyi 12-15bin Km yol yapılacak seyahate çıkılır. Hyperstrada’da bu lastik aracın üzerinde standart geliyor. Bana kalırsa makinanın hakkı MT60RS.

-MEKANİK BAKIMLAR
Motorunuzun mekanik ve periyodik bakımlarını tamamlamanızı öneririm. Kafanıza herhangi bir konu takılmadığı sürece daha rahat süreceksiniz. Kronik problemleriniz varsa bunlarla ilgili çözüm alternatiflerinizin olması çok önemli, örneğin Gaz kolundaki sensörün bazı verileri yanlış algılaması sebebiyle gaz tepkimde problem vardı ancak yola çıkmada zamanım kalmamıştı Selanik’te Ducati yetkili servisinde yazılımı sıfırlayıp bunu çözdük.

06

Yola çıkmadan bakımımı yaptırsam da hatta test etmek için 1000 km yol yapsam da, bu problem bilerek yola çıkmak zorunda kaldım. Bu gibi durumlarda kullandığınız motorun yetkili servislerinin rotanızdaki şehirlerdeki adreslerini kaydetmenizde fayda var. Yapacağınız yola bağlı olarak periyodik bakımda bile ihtiyaç duyabilirsiniz. Yıllık bakımınız uzun yol öncesine denk geliyorsa, fren hidroliklerinizin sıvılarını değiştirmeyi unutmayınız. Frenleriniz konusunda hassas olmanızı öneririm, Fren disklerimdeki problemi gitmeden çözdüğüm için yolda fren yapmanın dahi keyfini yaşadım, 1-2 pozisyonda da sert frende görevini kusursuz yerine getirdi.

-EŞYA TAŞIMA SEÇENEKLERİ
Uzun yolun en çetrefilli kısımlarından birisi de eşyalar. 17 günlük yol için oldukça az eşya aldım. Hatta yanıma aldığım 4 tişört 1 şort ve mayo daha da azaltılabilirmiş bunu farkettim. Bu süre için 15-20 tişört almayı düşünebilirsiniz ama bu 5 yıldızlı bir tatil değil unutmayın, yolda kıyafetinizi rahat yıkanabilir rahat kuruyabilir, yeri geldiğinde atılabilir türde kıyafetlerden seçmenizi öneririm.
Mesela çanta taşıma aparatlarım olsa, muhakkak kamp malzemesi alırdım, yolculuk planımı daha çok Nordkapp üzerine kurardım.

03

Motorumda herhangi bir çanta taşıma aparatı bulunmadığı için, sosis çanta tercih ettim ve memnun kaldım, kısmen daha değerli olan ekipmanları ise depo üstü çanta ile taşıdım. Givi’den aldığım sosis çantayı yola çıkmadan denedim, yolda zaman zaman fikir değiştirsem de 2-3 gün sonunda ideal oturma pozisyonumu buldum. Her ne kadar motosiklet için dizayn edilmiş bir Sırt çantası bile olsa, sırtınızda bir çanta taşımamak konforunuzu arttırıyor.

Eğer sırt çantası taşımamak gibi bir şansınız olacaksa eşya sadeleştirme konusunda bu noktaya odaklanın, çok hafif bir çanta bile olsa rüzgarda size rahatsız ediyor.

-KİLİTLER
Yolunuzun düşeceği memleketlere ve konaklama seçeneklerinize göre bu kısıma önem vermeniz gerekiyor. Yanıma oxford disk kilidi ve iki motoru birbirine bağlayabileceğimiz büyük bir zincir almıştık. Bu kilidi 1-2 gece aklımız kalmasın diye kullandığımızı hatırlıyorum.

-LASTİK TAMİR KİTİ ve AVADANLIK
Lastiklerinizin ufak çaplı zarar görmesine sebep olan durumları lastik köpük spreyleri ile çözebilirsiniz ancak kalıcı çözümü size sunacak olan durum lastikçide bir iç yama yaptırmak olacaktır. Bunun dışında lastik tamir kiti alıp yamanızı kendiniz dışardan da yapabilirsiniz ama bunun uzun vadede çok da sağlıklı olduğunu düşünmüyorum. Köpük ile kapanmayacak derecede büyük bir delik yarık varsa bunu yama kiti ile kapatıp, lastikçiye kadar gitmeniz en iyi seçim olabilir.

pr_01_47_min

Zincir bakımı yapmanız gerekiyorsa, mutlaka temizleyerek yağlamanızda fayda var, scottoiler kullansanız da yapacağınız 20-30 dakikalık bir zincir temizliği motorunuzun sağlığı açısından çok önemli. Balkan turunda iki makinanında zincirlerini 2 günde bir temizledik. Temizlik için yanına koca koca tanesi 40-45 tl olan tüplerden almanıza gerek yok. 200ml’lik bir plastik şişeye mazot koyup yanınıza alırsanız bunu bir beze damlatıp, zinciri silerek temizlik yapabilirsiniz. Uzun yolda kuru zincir yağlarını ise pek tavsiye etmiyorum. Biz motul kullanmıştık memnun kaldık. (Chain Lube Road/Off-Road/Factory Line for sport bikes, and new Chain Paste.)

S_16637-MLB20124930347_072014-O

Avadanlığınıza muhakkak hakim olun hangi alyanın hangi parçayı sıkıştırdığını bilin. Motorunuza eklemeler yaptıysanız muhakkak bu vidaların yedeklerini alın yolda düşüp eksilebilir. Plastik kelepçe bulundurmak her zaman çözüm seçeneklerinizi arttırır. Çok işlevli kaliteli bir çakı pek çok konuda fayda sağlayabilir. Bir de bu lastik tamir kiti ve avadanlığınızı yolda giderken bütün eşyanızı sökmeden çıkartabileceğiniz bir yere koyarsanız, duruma sinirleriniz bozulmadan müdahale eder, enerjinizin tamamını harcamadan yola devam edebilirsiniz. Bütün bunlar hayatta kalma ihtimallerinizi arttırmak üzerine tavsiyeler.

04

KIYAFET VE KORUMA EKİPMANLARI

-Eldiven seçimi
Eldiven belki de yol boyunca sizin için en ama en önemli ekipman, elinizin nasır olmasını engelleyebilecek, aynı zamanda hava alıp sıkmayacak, mümkünse alıştığınız uzun zamandır kullandığınız yazlık bir eldiven almanızı tavsiye ederim, herhangi bir yağmur ihtimaline veya kaybolma ihtimaline karşı bir tık daha serin havalar için kullanabileceğiniz bir eldivenin daha yanınızda bulunması iyi olabilir. Deri eldiven kullanıyorsanız yanınıza, badem yağı alıp (bir göz damlası şişesi kadar), yağmur sonrası oluşacak sert kısımları yumuşatabilirsiniz bu da sizi yolda rahatlatabilir.

Siz siz olun tam korumalı bir eldiven kullanın. Makul fiyatlı scoyco’lar bisiklet eldiveninden hallice ancak pek gücenli değil. HG-Revit-Difi-Richa gibi markalarda uygun fiyatlı seçenekler var. (200-300 TL bandında) Güvenlik ve konfor açısından bütün yoldan alacağınız keyfi arttıracak bir unsur.

-Pantalon seçimi
Tech90’dan ilk çıkan serisinden yazları rahat ettiğim korumalı kot pantolonu ile bütün yolu geçirdim. Bütün gün giydiğiniz motor pantolonu ile akşamları dışarı çıkmak istemiyorsunuz. Şortların fermuarla pantolona dönüşen outdoor pantolonları var, yanınıza böyle birşey ayrıca almanızı tavsiye ederim. Seçiminiz kot pantolon olacaksa, Tech90 ve Rider Denim’i tercih edebilirsiniz. Hava alan motosiklet pantolonları da bulunuyor kot yerine böyle bir tercihiniz olursa elbette daha sağlıklı olur.

-Ceket seçimi
Yazlık ceket seçimi oldukça önemli, yazın yine rotanıza bağlı olarak pek çok sınır geçişinde bir hayli terleyeceksiniz, trafiğe gireceksiniz. Dağda ansızın yağmur başlayacak, bir de dağda karanlığa kalırsanız gündüz 35 olan hava 15 dereceye düşecek bunlara hazırlıklı olmanın yolunu yanıma yağmurluk ve ceketimin termal içliğini de almakla bulmuştum. Ancak ceketim yazlık ceketti ve çok iyi hava geçiriyordu 4 senedir de alışık olduğum ceket olduğu için rahat ettim. Koruma, yağmurluk ve içlik ekipmanlarını kışlık montumdan adapte ettim. Üst üste giyilebilir kıyafetler olması ve en üsttede bir yağmurluk katmanının bulunması zaman kazandırıyor 5-6 derecelik ani değişimleri bile konfor kaybetmeden toleransla atlatmanızı sağlıyor.

-Kask seçimi
Yeni alınan ekipmanla yola çıkmak keyfinizi kaçırabilir. 4-5 aydır kullandığım kaskla yola çıkmama rağmen 4-5 gün sonra iyice alışabildim. Yolda kask konforunu arttıracak en önemli şey saçların uzunluğu. Yola çıkmadan önceki son gece vaktim kalmadığı için, saçlarımı kendim 3 numara yapıp yola öyle çıktım. Kaskın içerisindeki hava kanallarının varlığını hissetmemi sağladı. Ben açılır kask kullanmıyorum, güvenli de bulmuyorum. Full face kasklardan belki AGV Stealth SV ile çıksam daha rahat edebilirdim, iç pedleri bir hayli genişlemiş, yüzüme alışmıştı, çene kısmında da pay olduğundan daha konforlu olabilirdi. Arai Rebel kask kullanıyorum, ve japonyadan getirttiğim içi normal Small’lardan bir tık daha sıkı, güneşliğinin dışarıda olması ve güvenlik testlerinden geçmesi sebebiyle tercih etmiştim. İnanılmaz hafif bir kask, kompakt yapısı ile rüzgarda yormuyor. İki kaskı da tavsiye edebilirim. AGV’de rüzgar sesi bir tık daha fazla. Buff ve balaklava konusuna da burda değinmek gerek, mutlaka yanınıza birden fazla buff alın. Mümkünse yazlık olsun, polyester kumaş olursa yolda yıkayıp kurutup değişmeli olarak kullanabilirsiniz. Ter ve tozla birlikte yol almak konforunuzu düşürebilir.

-Bel ve sırt koruma
DAINESE WAVE 12 AIR sırt koruma ile bütün yol böbreklerimi titreşimden ve rüzgardan korurken, sırt çantamın uyguladığı baskıyı da sırt koruma sayesinde hissetmedim ama sıcaklarda bolca terlediğimi de hatırlıyorum. Böyle bir sırt koruma kullanmayacaksanız bile bel koruma mutlaka alın derim. Ceketinizin içerisinde bir sırt koruma tercih edebilirsiniz. Ayrıca kazalarda marjinal önlemlerden biri ancak hayat kurtarabilen bir detay da boyun koruması, ben alışkınlığım olmadığı için kullanmıyorum ancak Leatt markasının yaptığı oldukça hafif yalnız biraz tuzlu boyun korumalar bulunuyor. Bunlardan bir tane edinmeyi düşünüyorum.

-Bot seçimi
Gore Tex, hem su geçirmez hem de hava alan malzeme. Dainese Trq Tour modeli 3 senedir muhteşem bir uyumla kullandığım bir bot, kesinlikle vazgeçilmezim, Ömrü dolunca yenisini alacağım. Alacağınız ürünleri Revzilla’dan dinleyebilirsiniz, anlatımlarda bir standart olduğundan ve net teknik bilgiler verdiğinden incelemeleri dinlemeniz işinize yarayabilir. Daytona botlara da uzun yol için rolce Royce diyenler var aklınızda olsun.

SAĞLIK DESTEK ve TEMİZLİK EKİPMANLARI

-Fenistil: Kesinlikle sinek ısıracak, böcek sokacak, arı sokabilir, böcek alerji yapabilir. Mümkünse iki tüp bile alabilirsiniz yanınıza, yaz rotalarının kaçınılmazı.

-Silverdin: Yanıklara ve açık yaralara iyi geliyor.

-Nexcare silikon bant: 3-4 gün sonra ayağınızda ve elinizde bazı deformasyonlar oluşup su toplamalar oluşabilir buralar su toplamadan hemen ilk günlerde müdahale ederseniz silikon bantlarla ağrı çekmeden yola devam edebilirsiniz. Benim için en az fenistil kadar kritik.

-kanama durdurucu bant
-el kremi
-kas gevşetici krem
-baticon ve sargı bezi
-c vitamini
-göz damlası
-güneş kremi
-tırnak makası ve ufak makas (çakı)
-Ağrı kesici, ateş düşürücü
-Yeriniz varsa bir ilkyardım kiti çok işinize yarayabilir.

NAVİGASYON KONUSU

02
Rotayı hazırlarken, Kuzey Yunanistan’ı bir hayli iyi çalıştık, Google Maps’ten aldığımız çıktıları günlük olarak çıktı alıp, depo üstü çantama yerleştirip üzerine de telefondan Sygic uygulamasını offline olarak kullanarak yol aldık. Sıcakta ve soğukta iphone kapanıyor özellikle trafiğe girdiğinizde veya ogle vakitlerinde sehir giriş çıkışlarında telefon kapandığı zaman işiniz bir hayli zorlaşıyor. İyi bir Garmin edinmek faydalı olabilir. Navigasyonunuzu ya da telefonunuzu depo üstü çanta üzerine koymak yerine bir aparatla gidona sabitlemeniz kafanızı eğip yoldan ayrılmadan rota bilginizi tazelemenize yarayacaktır. Bu tür ekipmanlarda ucuza kaçmayın telefonunuzun düşüp düşmeyeceğinden emin olamazsanız konsantrasyonunuzun bir kısmını telefonda veya navigasyonda bırakırsınız.

Ayrıca motosiklet seyahatlerinde amaç yol yapmaksa büyük şehirlere girmek tekrar düşünülmelidir.

Uzun yola son 1 ayda hazırlanmayın, bütün tecrübelerinizle çıkın uzun yolculuklar öncesinde ekipman konusunda alışveriş çılgınlığı yerine, sizinle uyumlu ekipmanlarınızı gözünüz kapalı kullanabilecek hale gelmeyi amaç edinmek daha önemli.

Uzun yol hazırlıkları ve ekipman konusunda aklımdakileri kısaca aktarmaya çalıştım. Bu konuda 5-6 yıldır uzun menzilli yolculuklar yapan ve şuanda eşi ile birlikte Amerika kıtasına geçmiş olan Serkan Söğüt’ün blogundan da bazı bağlantılara bakmanızı tavsiye ederim.

Uzun yol için Motosikleti Hazırlama

Ne Kadar Az Eşyan Var

Uzun Yol Tavsileri: Ne Götürmeli? Bölüm:1, Bölüm:2

Uzun Yol Tavsiyeleri Ne Giymeli?

 

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s